Acceptarea
condiţiilor
portal.just.ro înglobează site-urile oficiale ale instanţelor de
judecată din Romania pentru asigurarea unei mai mari transparenţe şi o mai
bună înţelegere a activităţii instanţelor.
Utilizarea site-ului portal.just.ro (denumit în continuare "site") presupune
acceptarea în totalitate a termenilor şi condiţiilor expuse mai jos.
Termenii şi condiţiile pot fi modificate în orice moment de către
administratorul site-ului, denumit în continuare "Administrator", fără
notificarea prealabilă a persoanelor care îl utilizează, denumite în
continuare "Utilizatori".
Utilizatorii vor avea acces permanent la termenii şi condiţiile pentru
utilizarea serviciilor pentru a le putea consulta în orice moment.
Accesând şi navigând pe acest site, Utilizatorii acceptă implicit, termenii
de utilizare descrişi în continuare.
În cazul în care nu sunt de acord cu termenii şi condiţiile impuse,
Utilizatorii trebuie să înceteze accesarea acestui serviciu.
Descrierea serviciilor
Prin intermediul secţiunilor sale, site-ul portal.just.ro oferă
Utilizatorilor informaţii şi documente specifice referitoare la organizarea
şi activitatea sistemului judiciar din România.
Neangajarea răspunderii
Ministerul Justiţiei găzduieşte şi întreţine acest site pentru a înlesni
accesul public la informaţii privind activităţile sistemului.
Administratorul depune eforturi pentru ca aceste informaţii să fie corecte
şi oferite la timp. La semnalarea eventualelor erori, Administratorul va
încerca în cel mai scurt timp, corectarea acestora.
Informaţia prezentată în site-urile instanţelor de judecată este în directa
administrare a acestora. Informaţia despre dosare şi şedinţe este replicată
automat din
sistemul intern de gestiune a dosarului în instanţă - ECRIS CDMS
, administratorii de conţinut din instanţe având responsabilitatea
urmăririi actualizării informaţiilor din aceste secţiuni.
Informaţia oferită:
• este exclusiv de natură generală;
• nu este în mod obligatoriu atotcuprinzătoare, completă, corectă sau
actualizată;
• poate conţine legături web spre alte site-uri asupra conţinutului cărora
MJ nu deţine nici un control şi pentru care nu îşi asumă nici o
responsabilitate.
Un document disponibil pe site nu reproduce în mod obligatoriu textul unui
document oficial.
Numai documentele şi actele normative publicate prin mijloace acreditate/legiferate
de către organele abilitate sunt considerate autentice.
Administratorul nu îşi asumă nici o răspundere în cazul în care anumite
informaţii sunt furnizate cu întârziere, sunt pierdute, şterse sau nu pot fi
stocate pe serverele noastre din orice motive.
Administratorul nu îşi asumă nici o răspundere pentru consecinţele care pot
apărea datorită întârzierii, pierderii sau inexactităţii informaţiilor
publicate sau existente pe site.
Utilizatorii vor folosi informaţiile furnizate în cadrul site-ului pe
propria răspundere, iar în cazul unei daune generate de utilizarea
serviciilor sau informaţiilor furnizate, Utilizatorii acceptă ca
Administratorul va fi absolvit de orice răspundere.
Noţiunea de neangajare a răspunderii nu se răsfrânge şi asupra obligaţiei MJ
de a respecta legislaţia în vigoare şi nu poate exclude obligaţiile MJ
impuse de lege.
Reguli generale
Administratorul siteului declară următoarele:
• va depune toate eforturile rezonabile pentru realizarea scopului site-ului;
• va depune toate eforturile (din punct de vedere tehnic sau de altă natură)
pentru funcţionarea în bune condiţii a site-ului; cu toate acestea, pot
exista întreruperi în funcţionare, sau imposibilităţi de accesare de către
Utilizatori, pe o perioadă nedeterminată de timp, din orice motive;
• va depune toate eforturile (din punct de vedere tehnic sau de altă natură)
pentru actualizarea cât mai frecventă a informaţiilor despre şedinţe şi
dosare din site; cu toate acestea, pot exista întârzieri datorită procesului
de aducerea automată a datelor (întârzieri datorate lanţului de paşi ce
trebuie parcurşi pentru a avea o informaţie complet actualizată). Aceste
întârzieri nu vor fi, în general, mai mari de 24 de ore faţă de sursa
datelor - sistemul intern de gestiune a dosarului în instanţă - ECRIS CDMS
- utilizat de către fiecare instanţă de judecată.
• pe măsura apariţiei unor situaţii noi de orice natură ce impun acest lucru,
Administratorul poate modifica condiţiile şi termenii de utilizare.
Limitări tehnice
Administratorul nu îşi asumă nici o responsabilitate în cazul în care
serviciile site-ului nu pot fi accesate de către Utilizatori, pe o perioadă
nelimitată de timp, din orice motive tehnice sau comerciale.
Informaţii și date cu caracter personal
Datele publicate pe
portalul instanțelor de judecată sunt preluate automat din cadrul bazelor de
date ECRIS de la nivel local, instanțele de judecată deținând proprietatea
asupra bazelor de date și a conținutului acestora. Persoanele care nu doresc
ca dosarele sa fie publice pe portalul instanțelor de judecată, trebuie să
se adrese instanței ce instrumentează dosarul în cauză , acestea putând
utiliza, strict din punct de vedere tehnic, opțiunea de confidențialitate la
introducerea datelor în aplicația ECRIS, pentru ca acestea sa fie eliminate
și de pe portal.
Facem, de asemenea,
precizarea că Ministerul Justiției are doar competente tehnice în
întreținerea și suportul din punct de vedere tehnic al aplicației ECRIS,
informațiile de tip conținut fiind in administrarea instanțelor de judecată.
Întrebări frecvente
Cui trebuie să adresez solicitarea de înlăturare a eventualelor date cu
caracter personal afișate pe portal?
Față de aceste
aspecte, apreciem ca oportună contactarea instanței în cauza, proprietară a
datelor publicate și solicitarea înlăturării eventualelor date cu caracter
personal publicate pe portal. Aceasta va analiza cererea dumneavoastră și va
dispune în consecință (a se vedea și interpretarea legislativă din secțiunea
de mai jos).
Gestionarea datelor
publicate pe portalul instanțelor nu cade în sarcina Ministerului
Justiției, instituție care a derulat programul prin care a fost dezvoltat
portalul instanțelor de judecată și care acordă sprijin tehnic pentru
funcționarea și dezvoltarea sa, punând acest instrument la dispoziția
instanțelor judecătorești care îl gestionează și administrează. Menționăm că
replicarea pe portalul instanțelor a datelor introduse în sistemul ECRIS se
face în fiecare noapte prin preluarea automată a datelor de la instanțele de
judecată, iar o simpla ștergere a acestor date de pe portalul instanțelor ar
fi zadarnica dacă la nivelul instanței acestea nu au fost arhivate (în
sistemul IT) sau marcate ca fiind dosare confidențiale.
În cazul în care sunt parte în mai multe dosare, care este instanța căreia
trebuie să-i adresez solicitarea de înlăturare a datelor cu caracter
personal afișate pe portal?
Dacă toate dosarele în
care sunteți parte se află pe rolul unei singure instanțe, puteți adresa o
singură solicitare instanței în cauză, care va dispune cu privire la
aceasta. În acest caz este recomandat să menționați explicit toate dosarele
la care vă referiți.
În cazul în care sunteți parte în dosare aflate pe rolul mai multor
instanțe, va trebui să adresați câte o solicitare distinctă, pentru fiecare
instanță în parte
În cazul în care dosarul meu este în cale de atac (de ex. apel, recurs),
trebuie să mă adresez și altor instanțe decât cea de fond?
Da, va trebui să adresați
câte o solicitare distinctă, pentru fiecare instanță în parte, la fiecare
stadiu procesual
.
Ce este de
făcut în cazul în care pe portalul instanțelor sunt publicate date cu
caracter personal (altele decât numele și prenumele)?
Solicitarea va fi transmisă, ca și în
celelalte cazuri, instanței, care, dacă va constata că pe portalul
instanțelor sunt publicate alte date cu caracter personal (ex. CNP, adresă
etc.), va dispune înlăturarea acestora de pe portal
.
Începând cu data de 25 mai 2018 a devenit
aplicabil Regulamentul (UE) 2016/679 referitor la protecția persoanelor
fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și
privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei
95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor)
Pe portalul instanțelor de judecată se publică
doar numele si prenumele justițiabililor, date ce sunt strict necesare
pentru realizarea scopului urmărit prin aplicația ECRIS, respectiv portalul
instanțelor de judecată, în condițiile în care datele prezentate sunt
adecvate, pertinente și neexcesive (postarea numai a numelui și prenumelui
justițiabililor în cadrul soluției publicate), iar procesul este pe rol.
Conform prevederilor noului Regulament RGPD –
art.6 alin.1 există șase temeiuri în baza cărora se pot prelucra legal date
cu caracter personal: Consimțământul, Încheierea sau executarea unui
contract, Îndeplinirea unei obligații legale, Interesele vitale, Interesul
public și Interesul legitim. Odată respectat cel puțin unul din
temeiurile enumerate mai sus, prelucrarea datelor este legală.
Instanțele publică în portal în baza temeiului "îndeplinirea unei obligații
legale a operatorului".
Regulamentul (UE) 2016/679 instituie un regim
diferit ș
i
derogări în ceea ce privește
utilizarea de către instanțe
a datelor ce au caracter personal. Astfel, spre exemplu, prin Art.
9 din Regulamentul 679/2016 - Prelucrarea de categorii speciale de date cu
caracter personal, în cazul în care prelucrarea datelor este necesară pentru
constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept în instanță
sau ori de câte ori instanțele
acționează în exercițiul
funcției lor judiciare, se instituie o excepție de la regimul general
privind interdicția de a prelucra
date cu caracter personal care dezvăluie originea rasială sau etnică,
opiniile politice, confesiunea religioasă sau convingerile filozofice
sau apartenență la sindicate
și prelucrarea de date genetice,
de date biometrice pentru identificarea unică a unei persoane fizice, de
date privind sănătatea sau de date privind viața
sexuală sau orientarea sexuală ale unei persoane fizice.
Ministerul Justiției preia pe
portalul instanțelor de judecată, cu ajutorul mijloacelor automate,
informațiile publicate de către instanțe la ușa sălii de judecată.
În urma consultării instanțelor de
judecată de către Comisia de actualizare a nomenclatoarelor aplicației
ECRIS, comisie constituită din reprezentanți ai instanțelor de judecată,
CSM și MJ, termenul de menținere a dosarelor pe portalul instanțelor de
judecată este de 3 ani de la data finalizării procedurii
.
În acest context, ținând seama de
funcționarea anevoioasă a portalului ca urmare a supraîncărcării arhivei
cu dosarele acumulate istoric, precum și de noile limite impuse de
Regulamentului General privind Protecția Datelor, în perioada decembrie
2018 – ianuarie 2019 portalul instanțelor de judecată a fost supus unui
amplu proces de mentenanță și de principiu la acest moment, pe portalul
instanțelor de judecată pot fi consultate exclusiv dosarele aflate pe
rol sau care nu au ieșit de pe rolul instanțelor de mai mult de 3 ani.
Consultarea dosarelor mai vechi poate fi efectuată la arhiva instanței
pe rolul căreia se află dosarul/ dosarele.
Informarea
completă și corectă
a persoanelor vizate
În ceea ce
privește obligația de comunicare a prelucrării datelor către persoana
vizată, instituită de art. 14 din Regulamentul (UE) 2016/679, este
aplicabilă situația expusă de alin.5 lit.b care precizează:
"alineatele 1-4 nu se aplică în măsura în care furnizarea acestor
informații se dovedește a fi imposibilă sau ar implica eforturi
disproporționate, în special în cazul prelucrării în scopuri de arhivare în
interes public, în scopuri de cercetare științifică sau istorică ori în
scopuri statistice, sub rezerva condițiilor și a garanțiilor prevăzute la
articolul 89 alineatul (1), sau în măsura în care obligația menționată la
alineatul (1) din prezentul articol este susceptibil să facă imposibilă sau
să afecteze în mod grav realizarea obiectivelor prelucrării respective In
astfel de cazuri, operatorul ia măsuri adecvate pentru a proteja drepturile,
libertățile și interesele legitime ale persoanei vizate, inclusiv punerea
informațiilor la dispoziția publicului."
În acest sens
sunt relevante și prevederile art. 167, alin.2 din Noul Cod de procedură
civilă adoptat prin Legea nr. 138/2014, cu modificările și completările
ulterioare, care precizează că
"
citarea
prin publicitate se face afișându-se citația la ușa instanței, pe portalul
instanței de judecată competente și la ultimul domiciliu cunoscut al celui
citat. În cazurile în care apreciază că este necesar, instanța va dispune și
publicarea citației în Monitorul Oficial al României sau într-un ziar
central de largă răspândire"
și art. 215 din Noul Cod de procedură civilă care precizează că "pentru
fiecare ședință de judecată se va întocmi o listă cu procesele ce se dezbat
în acea zi, care va fi afișată pe portalul instanței și la ușa sălii de
ședință cu cel puțin o oră înainte de începerea acesteia."
Ministerul Justiției preia
pe portalul instanțelor de judecată, cu ajutorul mijloacelor automate,
informațiile publicate de către instanțe la ușa sălii de judecată
.
LEGEA Nr. 190/2018 din 18 iulie 2018
privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al
Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind
protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu
caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de
abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția
datelor).
LEGEA 363/2018 privind protecția
persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal
de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperirii,
cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al
executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și
privind libera circulație a acestor date.
Mai multe detalii puteți găsi pe site-ul
Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter
Personal:
http://dataprotection.ro/
Legături la alte site-uri
Site-ul poate conţine legături web sau trimiteri către alte site-uri
considerate utile în ceea ce priveşte conţinutul. În cazul utilizării
acestor legături web sau trimiteri, se vor aplica condiţiile generale de
utilizare corespunzătoare acelor site-uri.
Drepturile asupra conţinutului - © Ministerul Justiţiei şi
instanţele de judecată din România
Reproducerea materialelor de pe site este autorizată, cu menţionarea sursei
şi în limitele prevăzute de legislaţia drepturilor de autor şi a drepturilor
conexe în vigoare, precum și a celei referitoare la protecția datelor cu
caracter personal. În cazul în care este nevoie de obţinerea unui acord
prealabil în vederea reproducerii materialelor de pe site, obligaţia de a
obţine acest acord anulează autorizaţia mai sus menţionată. Restricţia de a
reproduce materialele de pe site va fi clar indicată acolo unde este cazul.
Încheierea acordului
Administratorul îşi rezervă dreptul de a modifica în orice moment conţinutul
acestui acord, fără notificarea prealabilă a Utilizatorului.
În cazuri excepţionale, Administratorul îşi rezervă dreptul de a înceta
furnizarea serviciilor sale în orice moment.
Ultima actualizare: 30.07.2020