Vă aducem la cunoștință că, având în
vedere:
1.
Hotărârea nr. 734/2020 a Consiliului Superior
al Magistraturii, ca urmare a modificărilor și completărilor aduse prin
Hotărârea Secției pentru judecători nr. 1095/20.08.2020;
2.
Planul specific de
continuitate, în situația indisponibilizării personalului într-un procent de
10%, 30% sau 50% din cauza infectării cu Coronavirus (COVID - 19), aprobat prin Hotărârea Colegiului de
Conducere nr. 4 din 9 martie 2020.
3. Necesitatea prevenirii răspândirii
infecțiilor respiratorii cauzate de coronavirus - COVID-19, și limitării efectelor epidemiei
determinate de infectarea cu COVID-19 și prevenirii răspândirii infecțiilor
respiratorii cauzate de de gripa sezonieră (având în vedere sezonul rece) şi
pentru asigurarea sănătății și securității în muncă la nivelul personalului
Tribunalului Brașov, dar şi pentru desfășurarea în bune condiții a activității
curente a instanţei, la nivelul Tribunalului Brașov,
Prin Decizia președintelui Judecătoriei Zărnești nr.24 s-au stabilit măsurile administrative
ce vor fi aplicate începând cu 7.09.2020, după cum urmează:
1. Începând cu
data de 7 septembrie 2020 și până la noi
dispoziții, la Judecătoria Zărnești programul
de lucru cu publicul la compartimentele Judecătoriei Zărnești - arhivă,
registratură, Biroul local de expertize tehnice și judiciare – se desfășoară în
zilele de:
de luni până joi între orele 10.00 – 12.00 pentru justiţiabili;
de luni până joi între orele 12.00 – 14.00 pentru avocaţi, experţi,
consilieri juridici, executori judecătoreşti.
2. Programul cu publicul al Biroului de informare și relații cu publicul
este, începând cu data de 7.09.2020, de două ore în fiecare zi lucrătoare, în intervalul
orar 10.00 – 12.00 și se recomandă
justițiabililor sau persoanelor interesate să formuleze cererile privind
solicitarea de informații de interes public conform Legii nr. 544/2001,
exclusiv prin e-mail, fax ori telefonic, datele de contact fiind disponibile pe
portal.just.ro, deplasându-se la instanță doar dacă este absolut necesar.
3. În zilele de vineri programul cu publicul este
suspendat.
Art. 2 – Se aplică, în
continuare, dispozițiile deciziei președintelui Judecătoriei Zărneşti nr.
17/14.05.2020 şi 18/20.05.2020 privind
regulile de acces şi circulaţie în Judecătoria Zărneşti.
Art. 2 (1) Efectivele de jandarmi vor permite accesul
justițiabililor, avocaţilor sau reprezentanţilor legali ori convenţionali ai
părţilor în incinta Judecătoriei Zărneşti pentru a participa la procesele în
care sunt părți, cu cel mult 10 minute înainte de ora la care cauzele în care
aceștia sunt implicați sunt programate. Martorii vor putea intra doar la ora stabilită.
(2) Pentru asigurarea publicităţii
şedinţei de judecată, publicului îi este permis să participe la desfăşurarea
şedinţelor de judecată. Cu toate acestea, persoanele care doresc să participe
la desfăşurarea unei şedinţe de judecată trebuie să formuleze o cerere scrisă
cu cel puţin o zi înaintea termenului de judecată. Cererea va fi aprobată de
preşedintele completului de judecată şi va fi transmisă efectivului de jandarmi
de către grefierul de şedinţă.
(3) Accesul în
sala de judecată este permis unui număr de maxim 12 persoane în acelaşi timp
(inclusiv personalul instanţei).
(4) În situaţia în care
numărul de părţi depăşeşte numărul maxim de persoane admis în sala de judecată,
preşedintele completului va lua măsuri pentru efectuarea treptată a diferitelor
acte procesuale, pentru desemnarea unui mandatar comun sau chiar disjungerea în
măsura în care obiectul şi împrejurările cauzei o permit, sau orice alte măsuri
pentru prevenirea aglomerării.
(5)
Curierilor, personalului auxiliar al parchetelor, reprezentanţilor Poştei
Române nu li se mai permite accesul în registratură,urmând ca preluarea
corespondenţei să fie efectuată la intrarea în incinta Judecătoriei Zărneşti.
(6) Jandarmul / personalul responsabil de paza
instanţei va informa grefierul-registrator
/grefierul-arhivar cu privire la sosirea
curierului/personalului auxiliar al parchetelor, reprezentanţilor Poştei Române
sau ai Poliţiei Române.
(7) Filtrul oricărei persoane care pătrunde în
incinta judecătoriei va fi realizat în exteriorul clădirii de către jandarmi.
(8) Contactul cu serviciile poştale va fi luni până vineri, cu excepţia zilelor libere
legal.
(9) Accesul avocaţilor din oficiu, aflaţi pe lista de
permanenţă, precum şi secretarului Biroului de avocaţi le va fi permis în
incinta Judecătoriei Zărneşti în intervalul orar 08.00 – 16.00. În zilele în
care sunt programate şedinţe, pe toată durata acestora, este permis accesul
oricărui avocat/consilier juridic în Biroul de avocaţi din cadrul instanţei.
(10) Programul angajaţilor din cadrul
Judecătoriei Zărneşti este flexibil, cu excepţia angajaţilor repartizaţi pe
sectoarele care au program cu publicul, însă numai pe perioada programului cu
publicul. Personalul instanţei este obligat să se prezinte de îndată la sediul
instanţei în timpul programului de lucru, la solicitarea preşedintelui
instanţei.
(11) Se va menţine planificarea de permanenţă
existentă, grefierul de permanenţă putând fi chemat ori de câte ori este
necesar la serviciu.
(12) Se va avea în vedere ca dosarele
în care judecarea se face cu celeritate să fie o prioritate în întocmirea
lucrărilor.
(13) Este obligatorie respectarea
distanței sociale de 1-2 metri, pe holurile instanței, în curtea instanței, sau
alte birouri în care se desfășoară activitate cu publicul.
Art. 4. (1) Prezenţa
în incinta instanţei persoanelor care nu justifică niciun interes legitim,
respectiv cărora nu le-a fost aprobată cererea de participare la şedinţă este
strict interzisă, cu excepţia însoţitorilor persoanelor cu dizabilităţi.
(2) Justiţiabilii vor aştepta în
exteriorul clădirii. Staţionarea în interiorul clădirii este strict interzisă.
(3) Purtarea măştii faciale în
incinta sediului Judecătoriei Zărneşti, pe coridoare, săli de ședință, arhive,
grupuri sanitare este obligatorie atât pentru personalul instanței, cât și
pentru orice altă persoană care intră în sediul instanței, indiferent de
calitatea sa, astfel încât gura şi nasul să fie acoperite. Sunt acceptate şi
accesorii echivalente precum eşarfa, fularul etc.
(4) Personalul instanţei, respectiv
personalul responsabil de paza instanţei care intră în contact direct cu
publicul are obligaţia de a purta viziera pe tot parcursul programului cu
publicul.
(5) Personalul responsabil de paza
instanţei nu va permite accesul în instanţă niciunei persoane care nu poartă
mască sau un accesoriu echivalent. Purtarea măştii este obligatorie şi pentru
persoanele care doar depun/ridică cereri/înscrisuri de la registratura
instanţei.
(6) Se menține triajul epidemiologic,
respectiv fiecare persoană care intră în imobilul situat în Zărneşti, Aleea
Uzinei,nr.9 va fi supusă verificării
temperaturii cu scannerul termic, pus la dispoziţia efectivelor de jandarmi
care asigură paza, iar în cazul în care temperatura corpului unei persoane
depășește 37,5 grade la două testări consecutive la interval de minim 3 minute
îi va fi interzis accesul în incinta imobilului. Accesul în sediul instanței a
persoanelor depistate cu temperatură peste cea menţionată în aliniatul
precedent, este permis ulterior doar cu adeverinţă de la medicul de familie
care să lămurească situaţia medicală a persoanei, atestând starea de sănătate a
acesteia.
În situația în care persoana
verificată are o temperatură mai ridicată de 37,5o nu i se va
permite accesul în clădire. Persoana care a efectuat verificarea va completa un
formular care va conține datele persoanei verificate, nume, prenume, calitatea
și numărul dosarului. Acest document va fi prezentat de îndată completului de
judecată prin grefierul de ședință. (anexa
1)
(7) Orice persoană care are o
suspiciune cu privire la starea sa de sănătate va evita expunerea sa sau a
altor persoane.
Art. 5. Pentru
persoanele prezente în sala de judecată se instituie următoarele măsuri:
-
persoanele prezente pentru judecarea
cauzelor urgente vor fi legitimate de către jandarmul de serviciu la intrarea
în incinta instanţei, în exteriorul clădirii; în sala de judecată partea va
citi cu voce tare datele de identificare din actul său de identitate, fără a-l
mai înmâna grefierului de şedinţă;
-
în sala de judecată se va păstra o distanţă
de cel puţin doi metri de către justiţiabil/avocat/martor faţă de completul de
judecată, precum şi între orice alţi participanţi la şedinţă;
-
grefierul de şedinţă va da dosarele la
studiu reprezentanţilor legali ai părţilor
la biroul destinat în acest sens, fără a se depăşi acea limită (panglica
existentă);
-
pe toată perioada desfăşurării şedinţei de
judecată geamurile la sala de şedinţă
vor fi larg deschise;
-
declaraţiile luate în timpul şedinţei de
judecată, interogatoriile părţilor, nu vor fi semnate de către
martor/parte/avocaţi;
-
declarațiile de inculpat/martor/persoană vătămată/parte civilă vor
cuprinde, în mod obligatoriu, numărul de telefon al persoanei ascultate;
-
atât intrarea în sala de şedinţă, cât şi
evacuarea acesteia se va face treptat, câte o singură persoană la interval de
20 de secunde;
-
preşedintele completului de judecată poate
dispune înlăturarea din sala de judecată şi din incinta instanţei a persoanelor
care nu poartă mască sau un accesoriu echivalent.
Adresele
emise de Compartimentul de executări penale către serviciile de probaţiune la
momentul rămânerii definitive a hotărârii vor cuprinde obligatoriu şi numărul
de telefon al inculpatului.
Art.
6. (1) În scopul evitării pe cât posibil a transportului persoanelor aflate în
stare de arest/deţinere, şedințele de judecată cu persoane private de libertate
se vor desfășura, în situațiile în care este posibil și conform aprecierii
titularului de complet, prin sistem videoconferință. Următoarele tipuri de
cauze vor fi judecate, de preferință, prin videoconferinţă:
-
Liberare condiționată – indiferent de
stadiul procedurii;
-
Contestație la executare, indiferent de
stadiul procedurii;
-
Cereri de contopire a pedepselor, indiferent
de stadiul procedurii;
-
Verificarea legalităţii şi temeiniciei
arestării preventive, indiferent de stadiul procedurii;
-
Revocarea, înlocuirea arestării preventive,
indiferent de stadiul procedurii.
(2) Fiecare loc de detenție va fi anunțat
cu cel puțin 48 de ore înainte de termen cu privire la cauzele în care ședința
de judecată se va desfășura prin videoconferință.
(3) Notificarea prealabilă a Biroului
de Evidenţă din cadrul ANP este obligatorie şi în cazul în care aducerea
deţinutului/arestatului este obligatorie.
(4) Avocatul din oficiu va fi prezent
în sala de şedinţă, urmând a-i fi asigurată posibilitatea de a avea contact în
condiţii de confidenţialitate cu clientul său.
(5) Desfăşurarea şedinţelor prin
videoconferinţă este recomandată şi în alte cauze, în măsura în care natura şi
împrejurările cauzei nu impun o protecţie sporită a vieţii private a
persoanelor şi dacă nu se efectuează audieri.
Art.
7. (1) În scopul prevenirii şi limitării efectelor epidemiei de Coronavirus,
Judecătoria Zărneşti face următoarele recomandări atât justiţiabililor, cât şi
reprezentanţilor legali/convenţionali:
- se recomandă justiţiabililor, reprezentanţilor legali/convenţionali ai
acestora ca prezentarea la sediul instanţei să se facă numai în cazurile în
care sunt citaţi expres cu menţiunea că prezenţa
este obligatorie;
- obţinerea de informaţii referitoare la cauzele aflate pe rolul
Judecătoriei Zărneşti sau orice alte informaţii se va realiza informatic – de
pe Portalul Instanţei de judecată;
- persoanele care se află în carantină / izolare la domiciliu /
spitalizate, pot cere amânarea cauzelor printr-o cerere transmisă prin fax sau
în format electronic;
- pe toată durata prezenţei în instanţă, publicul va respecta măsurile de
igienă şi protecţie recomandate de Ministerul Sănătăţii, acestea fiind afişate
la loc vizibil la sediul Judecătoriei Zărneşti.
(2) Se recomandă întregului personal ca atunci când este prezent în
instanţă să interacţioneze cât mai puţin cu ceilalţi angajaţi, iar dacă
interacţionează – dată fiind natura activităţii desfăşurate – să evite să se
atingă fizic, să păstreze o distanţă considerabilă, să pătrundă strict în
încăperile în care este necesar să-şi desfăşoare activitatea, evitând să rămână
în acea încăpere mai mult decât este necesar. De asemenea, în timpul pauzelor
de țigară în perimetrul imobilului, se va respecta distanța de 1,5 m - 2 m
între persoane.
Art.8.
Vor fi fixate ore pentru fiecare
cauză în parte, putând fi grupate, pentru evitarea pierderii unui interval de
timp alocat unei cauze din cauza neprezentării părților citate la judecată, în
funcție de natura cauzelor, de complexitatea lor și de aprecierea completului
asupra timpului necesar judecării unei cauze, câte mai multe cauze la aceeași
oră.
Numărul
cauzelor/şedinţă în materie civilă va fi de maxim 50 de dosare, excluzând
dosarele având ca obiect înlocuire amendă, ordonanţă plată şi cerere de valoare
redusă, iar în materie penală de maxim 25 dosare/şedinţă, excluzând dosarele a
căror soluţionare se face în camera de consiliu. Numărul de cauze/ şedinţă va
putea fi redus faţă de numărul maxim stabilit, urmând ca judecătorii să
aprecieze în funcţie de complexitatea cauzelor.
(2) Judecătorii vor avea în vedere
necesitatea grupării în acelaşi interval de timp a dosarelor în care sunt părţi
reprezentate de acelaşi avocat.
(3) Pe citaţiile emise în vederea
încunoştinţării părților despre termenele fixate, este obligatorie menţionarea
orei la care este programată cauza pentru a fi judecată.
(4) În materie civilă, cu excepţia cauzelor
având ca obiect divorţ, respectiv cu
excepţia situaţiilor în care judecătorul dispune altfel, citaţiile vor fi emise
cu menţiunea: Având în vedere riscul de infectare cu
virusul COVID-19, vă recomandăm SĂ NU VĂ PREZENTAŢI la termenul de
judecată stabilit şi să solicitaţi judecarea cauzei în absenţa dumneavoastră.
Depuneţi concluzii scrise sau solicitaţi în scris prin e-mail, fax sau prin
poştă amânarea pronunţării pentru depunerea de concluzii scrise.
(5) În materie penală, cu excepţia citaţiilor
emise inculpaţilor, respectiv cu excepţia situaţiilor în care judecătorul
dispune altfel, citaţiile vor fi emise cu menţiunea: Având în vedere riscul de infectare cu virusul COVID-19, vă recomandăm SĂ NU
VĂ PREZENTAŢI la termenul de judecată stabilit. Depuneţi concluzii scrise
sau solicitaţi în scris prin e-mail, fax sau prin poştă amânarea pronunţării
pentru depunerea de concluzii scrise.
Art.9. Listele de
ședință cuprinzând dosarele care se judecă și orele la care sunt programate,
vor fi publicate cu două zile înainte de data ședințelor de judecată pe site-ul
Judecătoriei Zărneşti
Un exemplar al listelor va fi predat
efectivelor de jandarmi care asigură paza instanței. Un exemplar al listelor
care vor cuprinde și orele la care este programată judecarea cauzelor va fi
transmis penitenciarelor în care sunt deținute persoanele implicate în cauzele
urgente, respectiv, Centrelor de reținere și arestare preventivă în care
acestea sunt deținute şi Parchetului de pe Judecătoria Zărneşti, după caz.
Art.10. În situația
în care partea/avocatul nu se poate prezenta la ora stabilită, se va încerca pe
cât posibil o nouă strigare a cauzei, până la sfârșitul intervalului orar în
cadrul căruia a fost programată cauza.
Art.11.Completurile de judecată care judecă
în materie penală și care dispun citarea unei persoane private de libertate,
pentru a fi prezentă fizic în fața instanței, vor lua măsurile necesare
comunicând permanent cu angajații locului de deţinere care însoţesc deţinuţii
la instanţă, ca persoanele private de libertate să fie aduse pe rând din
spațiul de deținere și până în sala de ședință, astfel încât în boxă să fie
prezent doar deţinutul implicat în cauza care se judecă în acel moment,
evitându-se staţionarea în boxă a mai multor persoane (cu excepţia, evident, a
cauzelor în care sunt implicate loturi de inculpaţi) şi a unui interval de timp
mai mult decât cel care este absolut necesar pentru desfăşurarea procedurii.
Art.12.
Regulile
privitoare la distanțarea socială și purtarea măștii sunt obligatorii și în
sălile de judecată. În cazul în care sunt implicate într-o cauză mai multe
persoane private de libertate, preşedintele completului de judecată ia măsuri
pentru păstrarea unei distanţe de 1,5 m între acestea pe durata şedinţei de
judecată.
Art.13. În situația în care ora stabilită
pentru soluționarea dosarului în ședința de judecată nu este respectată
datorită complexității cauzelor anterioare, părțile programate vor aștepta pe
hol, sau în sala de judecată, dacă este posibil, cu respectarea regulilor de
distanțare socială.
Art.14. După
finalizarea cauzei și a activității specifice, părțile și avocații vor părăsi
sediul instanței, pentru a permite prezența altor persoane, într-un flux
continuu, în orele de program ale tribunalului.
Art.15. Prezența
părților la sediul instanței este facultativă, urmând a fi evitată pe cât
posibil, afară de situația în care există o chemare expresă.
Art.16. Personalul
care asigură paza instanței va gestiona și va asigura respectarea regulilor
stabilite mai-sus.
Art.17. Prezenta
decizie completează regulile de acces şi circulaţie în cadrul instanţei emise
în baza Legii nr. 333/2003, ca anexă la planul de pază al obiectivului
Art.18.
Personalul
Judecătoriei Zărneşti va respecta dispozițiile Hotărârii nr. 734/2020 a
Consiliului Superior al Magistraturii, ca urmare a modificărilor și
completărilor aduse prin Hotărârea Secției pentru judecători nr.
1095/20.08.2020, în măsura în care, prin prezenta decizie, nu s-au dispus
măsuri suplimentare.
Art.19. Începând
cu data de 7 septembrie 2020 este
obligatorie declararea de către angajaţi, respectiv de către personalul care
asigură paza instanţelor, a deplasărilor efectuate în afara teritoriului
României, în interes personal, ori în interes de serviciu, în ultimele 15 zile
înainte de revenirea în activitate.
Astfel;
-
judecătorii vor informa preşedintele
instanţei;
-
personalul auxiliar/personalul conex va
informa grefierul şef;
-
personalul de pază va informa conducătorul
dispozitivului care asigură paza.
În situatia de
indisponibilizare a personalului se va aplica planul de continuitate.
Aplicarea planului de continuitate
poate afecta dreptul la concedii al personalului care nu se află într-o
situaţie de autoizolare, carantină sau internare medicală.
Prezenta
decizie se comunică personalului Judecătoriei Zărneşti, efectivului de jandarmi
care asigură protecția și paza instanței, Parchetului de pe lângă Judecătoria
Zărneşti, Baroului Braşov, Baroului Covasna, Penitenciarului Codlea,
Penitenciarului Miercurea Ciuc şi Arestul IJP Braşov. Comunicatul cu privire la
măsurile dispuse se afișează la loc vizibil și se postează pe portalul
Judecătoriei Zărneşti.
PREŞEDINTELE
JUDECĂTORIEI ZĂRNESTI
Judecător
-delegat ANCA CAZAC