COLEGIUL DE CONDUCERE
Hotărârea nr. 6 din data de 12.05.2020
Având în vedere dispoziţiile art.18 şi art.23 din
Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, aprobat prin
Hotărârea nr.1375/2015 a Consiliului Superior al Magistraturii, Colegiul de
conducere al Judecătoriei Balş s-a întrunit în şedinţa de lucru din data de 12.05.2020,
fiind convocată de doamna judecător Tănăsescu Caterina, preşedintele
Judecătoriei Balş.
La şedinţa de lucru convocată pentru data de 12.05.2020,
au participat un număr de 3 membri, aceasta fiind condusă de doamna judecător
Tănăsescu Caterina, preşedintele Judecătoriei Balş.
Şedinţa de lucru a Colegiului de conducere a fost
statutară din punct de vedere al numărului de membri participanţi.
Conform art. 23 alin. 3 din Regulamentul de ordine
interioară al instanţelor judecătoreşti, secretariatul şedinţei de lucru a fost
asigurat de doamna Soroiu Elena Mădălina, grefierul şef al instanţei .
În temeiul dispoziţiilor art. 19 şi următoarele din
Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti;
COLEGIUL DE
CONDUCERE
Având în vedere
relurea activităţii instanţelor începând cu data de 15.05.2020, odată cu
încetarea stării de urgenţă declarată de Preşedintele României prin Decretul
nr. 195/2020, publicat în Monitorul Oficial nr. 212 din 16.03.2020, privind
instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României şi prelungirea acestuia cu
30 de zile, prin Decretul Preşedintelui României nr. 240/2020, în vederea
diminuării riscului existent în continuare de răspândire a virusului gripal
COVID 19, a
asigurării sănătăţii si securităţii personalului instanţei, dar şi a participanţilor
la procese, apreciind că este necesară o reluare graduală a activităţii
instanţei, dar şi măsuri de protecţie adecvate în acelaşi timp,
În temeiul art. 19 alin. 1 din R.O.I., Colegiul de
Conducere al Judecătoriei Balş
HOTĂRĂŞTE:
I.
Măsuri
privind activitatea de judecată
Art.
1 Activitatea de judecată la Judecătoria Balş se va relua începând cu data de 15 mai 2020,
revenindu-se la programul obișnuit de lucru al instanței, cu derogările
prevăzute în prezenta hotărâre.
Art. 2 În temeiul art. 42 alin 8 și art.
43 alim 3 din Decretul Președintelui României, completele de judecată vor lua
măsuri în perioada 15-25 mai 2020, în vederea stabilirii termenelor de judecată
pentru cauzele
care au fost suspendate de
drept, în perioada stării de urgenţă.
În
acest sens, fiecare grefier de ședință va întocmi un inventar al cauzelor
suspendate de
drept (pe complet) și va proceda
la prezentarea listei acestora completului de judecată.
Art.
3 Se recomandă completelor de
judecată ca la fixarea termenelor în cauzele mai sus menționate, în funcție de
urgența și vechimea acestora, să aibă în vedere și numărul de dosare aflate
deja pe rol în a doua jumătate a lunii mai, astfel încât, să se păstreze un
număr de cauze/ședință care să nu creeze o supraaglomerare a sălii de ședință
și a sediului instanței.
Având în vedere că în zilele de miercuri
funcţionează C2 şi C4 se recomandă ca programarea şedinţelor de judecată la
aceste complete să se facă o dată la două săptămâni.
Art. 4 Se recomandă completelor de judecată limitarea numărului de
cauze/ședința de judecată, astfel încât, în funcție de materie și grade de
jurisdicție, numărul maxim al acestora să fie de 15-20 de dosare/ședință,
stabilirea dosarelor de pe listă fiind în responsabilitatea fiecărui complet.
Prioritizarea cauzelor se va face cu
observarea principiilor care guvernează procesul penal și procesul civil,
respectiv a principiului celerității tragerii la răspundere penală, a principiului
soluționării cauzelor într-un termen rezonabil, a principiului soluționării de
urgență și cu precădere a cauzelor al căror obiect sau a căror
natură a fost evaluată, ca atare, de către legiuitor, respectiv de către
judecătorul cauzei.
Art. 5 Având în vedere posibilitatea ca luna
iulie 2020, în mod excepțional, să nu mai fie lună de vacanță judecătorească,
recomandă ca această lună să fie alocată soluționării cauzelor amânate din
lunile mai și iunie precum și celor în care judecata se reia după suspendarea
de drept și să nu fie fixat prim termen
în dosare în această perioadă, cu excepţia cauzelor urgente, a celor în care există riscul
împlinirii prescripției dar și a altor cauze pentru care completele apreciază
necesară fixarea termenelor.
Art. 6 În vederea evitării
interacțiunii în sala de judecată şi în holul instanţei, președinții
completelor de judecata vor lua măsuri pentru limitarea numărului de persoane
în sala de judecată și vor stabili intervale orare pentru strigarea cauzelor,
justițiabilii urmând a fi citați cu menționarea pe citație a orei .
În citație se va menționa în mod expres că
accesul părții nu se va putea face în sala de
ședință mai devreme cu 10
minute de ora stabilită
Art. 7 Grefierii de ședință vor preda cel mai târziu cu două
zile înaintea
ședinței de judecată, lista
cauzelor cu orele menționate, specialistului IT
, în vederea afișării pe
portal, urmând ca după terminarea ședinței aceste liste să fie eliminate, în
vederea evitării supraaglomerării portalului cu un număr mare de liste.
Pe
ușa de intrare în sediul instanței, listele se vor afișa în dimineața ședinței,
prin grija grefierului de ședință.
Art. 8 Grefierul de ședință va fi
prezent în sala de ședință cu 15 minute înainte de începerea ședinței de
judecată.
Punerea la dispoziție a dosarelor spre consultare procurorului,
părților, reprezentanților sau avocaților acestora se va face doar în
intervalul orar alocat cauzelor respective, cu aprobarea președintelui de
complet,
Art. 9 După data de 15 mai 2020, în materie
non-penală, se va relua procedura prealabilă, în cauzele în care această
procedură fusese suspendată pe perioada stării de urgență,
Art. 10 Se recomandă
ca în dosarele penale cu arestați preventiv în cauză sau în alte cauze, să fie
utilizată în continuare desfășurarea ședințelor de judecată prin
videoconferință, în măsura în care completul de judecată apreciază că este
posibil, cu acordul părților și
cu respectarea drepturilor acestora dar și a principiilor care guvernează
procesul penal și civil.
Art. 11 În perioada 15 mai - 31 mai 2020, pentru a
acorda grefierilor arhivari posibilitatea de a gestiona corespunzător dosarele
care vor fi înaintate
în căi de atac dar și a celor
care vor fi restituite programul de lucru cu publicul va fi între orele 09,00-11,00,
program care se va aduce la cunoștința publicului prin afișare pe portal, dar
și prin emiterea unui comunicat.
După data de 31 mai 2020,
programul de lucru cu publicul va reveni la cel normal.
Măsuri privind relația cu
publicul
Art. 12 Consultarea
dosarelor, obținerea de alte solicitări ce se înscriu în sfera activității cu
publicul desfășurate de compartimentele arhivă se vor face numai în baza unei
programări telefonice anterioare, cu cel puțin două zile înainte.
Programarea se va face la
numerele de telefon afișat pe portal dar și în locuri vizibile, în incinta INSTANŢEI.
Art. 13 Eliberarea certificatelor de
grefă și a copiilor legalizate de pe hotărâri sau alte acte din dosare se va
face, de asemenea, pe bază de programare, urmând a fi înmânate la data și ora
stabilită sau comunicate prine-mai/fax.
Cererile de eliberare a cauțiunii
vor fi direcționate către grefierul şef , care va anunța părțile despre data și ora
stabilită în vederea ridicării acestora
Art. 14 Se recomandă părților și
participanților la procese, dar și altor cetățeni care apelează la serviciul
public al justiției, să nu transmită corespondența prin poștă sau curier (pe
hârtie), ci prin celelalte mijloace de comunicare prevăzute de lege (fax,
e-mail) și să indice în cererile pe care le formulează o adresă de
corespondență electronică sau un număr de fax, la care să primească acte de
procedură sau alte comunicăm
Art. 15 În scopul mai sus arătat, se vor emite adrese către
toate autoritățile și instituțiile publice, participanți uzuali în procedurile
judiciare, (Parchet, Administrație financiară, Primării, UNEJ, etc.), în
vederea încunoștiințării despre necesitatea de a corespondența numai în format
electronic/fax.
Măsuri
privind accesul în instanţă, sala de judecată , arhivă şi registratură
Art. 16 Accesul părților și al
participanților la procedurile judiciare se va face în incinta instanței cu cel
mult 20 de minute înainte de ora stabilită pentru ședință, iar în sala de
judecată cu cel mult 10 minute înainte.
Accesul la compartimentele care desfășoară
activități de relații cu publicul se va face doar la ora la care s-a făcut
anterior programare , grefierii acestor compartimente urmând a lua măsurile
necesare pentru introducerea pe rând a persoanelor în încăperi, dar și pentru
păstrarea unei distanțe corespunzătoare între cei aflați la ușă, în așteptare.
După terminarea ședinței de
judecată sau după rezolvarea solicitărilor în cadrul compartimentelor
arhivă/registratură, se va părăsi de îndată sediul .
Art. 17 Se interzice accesul în incinta instanței a
persoanelor care prezintă simptomatologia infectării cu virusul SARS-CoV-2.
În acest scop, personalul jandarmeriei care
asigură paza sediului instanței și supraveghează securitatea accesului în
incintă, va testa cu ajutorul termometrului justițiabilii, reprezentanții
acestora, procurorii și avocații la intrarea în instanţa și nu va permite
accesul celor care prezintă temperatura 37,5 sau mai mare.
În cazul depistării unor astfel de situații,
va fi încunoștiințat președintele instanței dar și președintele de complet,
pentru a fi dispuse măsurile administrative sau judiciare corespunzătoare.
Art.
18 Accesul justițiabililor se va face exclusiv pe intrarea principală iar
părăsirea sediului instanţei se va face pe calea de acces dinspre curtea
instanţei.
Art. 19 În interiorul sediului instanței purtarea măștii de protecție facială
este obligatorie, atât în interiorul cât și în afara sălii de judecată.
Personalul jandarmeriei care asigură paza sediului instanței și supraveghează
securitatea accesului în incintă va interzice accesul în sediul instanței a
persoanelor care nu poartă mască de protecție. În situații excepționale, pentru
persoanele care nu au mască de protecție, aceasta va fi pusă la dispoziție de
către instanță.
Art. 20 - Completele de judecată vor interzice ac judecată a
persoanelor care nu poartă măști de dispune îndepărtarea din sală a celor
aflați într-o atare
IV. Alte măsuri
organizatorice
Art. 21 Începând cu data de 15 mai 2020 se reia activitatea
de înaintare a dosarelor în căi de atac, activitate suspendată în perioada
stării de urgență (cu excepția cauzelor de urgentă deosebită).
Art. 22 Se recomandă flexibilizarea programului de lucru al
judecătorilor, personalului auxiliar și conex.
Art. 23 Sub coordonarea directă a grefierului şef , se
vor lua măsurile necesare și se va supraveghea igienizarea
instanţei , prin dezinfectarea sălii de ședință și a holului instanţei ,
o dată sau de două ori pe zi, în cazul ședințelor de judecată prelungite.
Dezinfectarea se va face cu
produse dezinfectante pe bază de alcool și clor, urmând a se acorda o atenție
deosebită suprafețelor cu care există contact frecvent și prelungit respectiv,
ușile de acces în sala de ședință, pardoseală, bănci, pupitrele judecătorilor,
grefierilor procurorilor, avocaților. Aceleași operațiuni se vor desfășura în
cadrul compartimentului de arhivă/registratură şi birouri personal.
Art. 24 Se dispune montarea
unor recipiente cu dezinfectanți la intrarea în
sala de judecată, cu atenționarea justițiabililor și a avocaților în
sensul de a proceda la dezinfectarea mâinilor înainte de a intra în sală, dar
și la uşa compartimentului de
arhivă/registratură.
- amplasarea a câte unui
recipient cu dezinfectant de mâini în fiecare sală de judecată unul pe pupitrul
judecătorilor și altul pe pupitrul grefierului de ședință;
- montarea de covorașe dezinfectante la toate intrările în sediul
instanței, pretabile la îmbibarea cu soluții dezinfectante.
Art. 25 Prezenta
hotărârea se publică pe pagina de Internet a instanței, în vederea vizualizării
măsurilor adoptate, de către toți participanții la proces (justițiabili,
procurori, avocați, experți, instituții publice etc.)
ANUNT IMPORTANT
PRIVIND NOILE MĂSURI DISPUSE DE CONDUCEREA JUDECĂTOREI BALS
PENTRU PREVENIREA INFECŢIEI CU CORONAVIRUS
Aducem la cunoştinţa participanţilor la procedurile judiciare noile măsuri adoptate de conducerea Judecătoriei BALS, în vederea prevenirii infecţiei cu coronavirus şi solicităm pe această cale tuturor participanţilor la procedurile judiciare să respecte aceste măsuri şi să urmărească în continuare portalul instanţei pentru a avea cunoştinţă despre eventuale modificări ale acestora:
HOTĂRÂREA NR. 3/11.03.2020
1.
Pe perioada 12-31
martie, cu posibilitatea prelungirii în măsura în care va fi necesar , se vor
soluţiona cu prioritate cauzele cu arestaţi, cereri de competenţa judecătorului
de drepturi şi libertăţi măsurile preventive, ordonanţele preşedenţiale, ordine
de protecţie, cererile privind delegarea autorităţii părinteşti, încuviinţarea
executărilor silite, cereri de abţinere şi recuzare aferente cauzelor urgente,
cereri de ajutor public judiciar aferente cauzelor urgente, cereri de
reexaminare ajutor public judiciar aferente cauzelor urgente, cereri de
suspendare a executării silite
2.
În celelalte cauze, cu respectarea termenului
rezonabil de soluţionare a cauzelor , se va fixa primul termen de
judecată începând cu luna aprilie 2020 sau, după caz, se va proceda la
preschimbarea termenelor de judecată acordate în luna martie, pentru o dată
ulterioară, cu înştiinţarea în timp a părţilor şi participanţilor.
Dispoziţiile nu sunt aplicabile în cauzele urgente, inclusiv în cauzele
penale urgente.
În cauzele care vor fi judecate în
perioada menţionată, în vederea protejării sănătăţii publice se va evalua
posibilitatea declarării şedinţei nepublice.
3.
Actele
destinate instanțelor vor fi transmise preponderent electronic, adresele de
corespondență regăsindu-se la adresa portal.just.ro;
4.
Evitarea
prezenței în instanțe pentru obținerea de informații ce se regăsesc pe portalul
instanțelor portal.just.ro ori care pot fi obținute și telefonic;
5.
Evitarea
prezentării în instanță a persoanelor care au călătorit în zonele cunoscute cu
număr mare de infectări cu coronavirus ori a persoanelor care prezintă anumite
simptome (febră, tuse ori dificultăți de respirație), cu încunoștințarea
prealabilă a instanței anterior termenelor de judecată;
6.
În birourile
de arhivă şi registratură, accesul publicului se va face pe rând, între orele
9-11, grefierii acestor
compartimente urmând a lua măsurile
necesare pentru introducerea pe rând a persoanelor în încăperi, dar şi pentru
păstrarea unei distanţe corespunzătoare între cei aflaţi la uşă, în aşteptare;
7.
Accesul
justițiabililor în săli pe perioada desfășurării ședințelor de judecată se va
realiza astfel încât să se evite supraaglomerarea.
Astfel, se recomandă prezenţa
părţilor doar în cauzele în care aceasta este obligatorie, în celelalte cauze
fiind suficientă reprezentarea acestora prin intermediul apărătorului ales. De
asemenea, se recomandă completelor de judecată ca strigarea cauzelor şi
implicit a justiţiabililor prezenţi pentru şedinţa de judecată să se facă în
etape, pe loturi de 2-3 cauze, astfel
încât să se evite aglomerarea în sălile de judecată şi să se asigure, în
acelaşi timp, publicitatea şedinţelor de judecată. Se recomandă completelor de judecată
ca prin intermediul jandarmilor responsabili de sala de judecată, să se
îngrijească ca în timpul şedinţei de judecată, justiţiabilii şi avocaţii să
păstreze între ei o distanţă de cel puţin 1 m şi 50 cm;
8.
Justițiabilii
și avocații vor staționa în incinta instanţei
doar pe timpul strict necesar îndeplinirii formalităților/îndatoririlor
judiciare şi/sau profesionale;
9.
Sălile de
judecată vor fi dezinfectate în fiecare dimineaţă cu soluţie de clor sau
alcool;
10.
Respectarea
măsurilor de igienă în cazul tusei ori strănutului – folosirea șervețelelor de
unică folosință .
Preşedintele instanţei,
Judecător Tănăsescu Caterina